És el document que estableix el marc orgànic i funcional previst per a un municipi per prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns i donar resposta adequada a les possibles situacions d’emergència del municipi. S’hi recullen els procediments per a riscos com ara els territorials (onades de calor, ventades…) i riscos especials (sísmic, incendi, nevades…).
Aquest protocol defineix les accions necessàries, d’acord amb els plans d’emergència municipals i/o comarcals, segons la casuística. També estableix els mecanismes de coordinació amb els organismes implicats, i els canals d’informació amb la comunitat educativa. A més, diferencia les accions a realitzar en el tancament del centre o suspensió de les classes en funció si l’alumnat es troba al centre o la jornada escolar no ha començat.
És el protocol creat per l’Ajuntament, els centres educatius i el SBAS (Servei Bàsic d’Atenció Social) per determinar els passos que cal seguir davant d’una situació en què una família desfavorida no pot assumir el cost de l’educació dels fills.