08—04—2020

Les emocions en temps complicats

La Regidoria d’Educació vol donar eines a les famílies per a poder acompanyar, comunicar i conèixer com estan vivint els vostres infants aquests dies difícils

Les emocions en temps complicats

De ben segur que ja haureu rebut molta informació sobre com explicar als infants què és el coronavirus (COVID-19)  i la situació que estem vivint de confinament o quarantena, però, tot i així, esperem que amb aquest petit escrit puguem proporcionar-vos algunes eines per a poder acompanyar, comunicar i conèixer com estan vivint els vostres infants aquest moment, partint de la base que estem davant una realitat tan excepcional que no hi ha cap manual d’instruccions.

 

Per aquest motiu, la mateixa situació pot ser viscuda de maneres molt diferents en funció de l’afectació i/o l’impacte que estigui vivint cada persona i/o família, ja sigui a nivell de salut, laboral,econòmic, domèstic, etc.

Davant aquesta complexitat us parlarem, primerament, de les emocions des del marc més teòric de l’educació emocional.

 

Què són les emocions?

 

Ens centrarem en el concepte d’emoció, entesa com un estat complex de l’organisme (…) que s’activa com a resposta d’un estímul extern o intern” (Bisquerra, 2000). Per tant, podem dir que:

 

-Cada emoció predisposa a l’organisme a una resposta diferent.

-Les emocions es classifiquen en positives i negatives, en funció del seu impacte en la nostra percepció de benestar o si ens semblen agradables/desagradables.

-Hem de posar nom a TOTES les emocions i parlar-ne obertament.

-Totes les emocions son legítimes i necessàries. No existeixen emocions bones o dolentes. És necessari expressar TOTES les emocions, i també les negatives. En tot cas, el comportament que se’n deriva de l’emoció és el que pot ser inadequat.

-Cada persona pot respondre o actuar diferent davant una mateixa emoció.

-Hi ha sis categories bàsiques d’emocions: alegria, tristesa, por, ira sorpresa i aversió.

 

A continuació aprofundirem en les emocions bàsiques (4):

 

  • ALEGRIA: Ara més que mai hem de buscar espais, activitats o moments que ens facin connectar amb emocions positives. Exemples: fer bromes, jugar a les pessigolles, mirar pel·lícules d’humor, cantar cançons alegres, imitar-nos, ballar, jocs de mímica, etc.

 

  • TRISTESA: És necessari poder expressar la tristesa que sovint anirà acompanyada del plor. Com a pares i mares cal despenalitzar l’emoció, per a que poc a poc, amb les pròpies paraules l’infant o jove pugui elaborar el motiu que el/la fet estar trist/a. De vegades ens pot semblar una tonteria, però recordeu donar valor a l’emoció, escoltar i expressar un missatge tranquil·litzador, que l’ajudi a activar-se i connectar de nou en la mesura del possible amb el plaer, el riure, passar-ho bé…

 

  • POR: Davant la por, la contenció a través del contacte, les carícies i abraçades són el millor acompanyament donant un missatge protector que transmeti seguretat. Ens pot ajudar també explicar contes on el protagonista ha aconseguit vèncer la por, o parlar de pors que teníem de més petits/es i que ja hem superat.

 

  • IRA: Com a mares i pares, podem facilitar que el nen/a pugui explicar què li està passant i ajudar-lo a trobar solucions adequades i adaptatives. En moltes ocasions veureu que senten una gran confusió i necessitaran ajuda per posar paraules. Quan l’enuig és molt gran, la descàrrega energètica pot ajudar a anar regulant l’emoció. És recomanable explicar que hi ha una “norma importantíssima”, cal respectar els límits de no fer-se mal a un mateix, ni als altres ni a l’entorn. Alguns exemples serien jocs de pilota, curses, guerra de coixins, posar música alta que promogui l’expressió de l’emoció, etc. El dibuix, la plastilina o el fang també poden ser útils per representar la ràbia i posteriorment permetre que destrueixin la figura.

 

COM ACOMPANYAR EMOCIONALMENT ALS FILLS/ES?

 

-Acceptar que cadascú podem tenir una manera diferent de sentir les emocions.

-Totes les emocions són valuoses.

-Mostrar-nos receptius a les emocions ens situa com a mares i pares en una posició propera, d’ajuda i recolzament durant els moments difícils i també per celebrar moments d’alegria i benestar.

-Com a mares i pares, podem facilitar que el nen/a pugui explicar què li està passant i ajudar-lo a trobar solucions adequades i adaptatives. En moltes ocasions veureu que senten una gran confusió i necessitaran ajuda per posar paraules.

 

RECURSOS I ACTIVITATS PER CONNECTAR AMB LES EMOCIONS

 

-L’oca de les emocions (trobareu moltes idees per Internet, la podeu elaborar adaptada a les diferents edats augmentant la complexitat d’emocions. Es tracta d’explicar una situació en que s’ha viscut a cada emoció).

-Pel·lícula Del revés (V.O. Insideout).

-Dibuix: Una bona manera per ajudar a expressar les emocions sentides és a través del dibuix ja que permet posar l’atenció en el que està passant, i alhora, treure a fora i alliberar-se de l’emoció si es tracta d’una emoció desagradable.

-Joc de preguntes. Podeu introduir aquestes preguntes en qualsevol joc de taula, (per exemple el trivial, el joc de l’oca, bingo…), es tracta de diverses preguntes que faciliten l’expressió emocional així com el desenvolupament del món imaginari. Animeu-vos a elaborar les preguntes vosaltres mateixos o conjuntament amb els vostres fills/es i establir les normes del joc que més us agradin (per exemple, tothom ha de respondre a la pregunta, només respon el jugador que cau a la casella determinada, qui encerta o guanya respon a una pregunta, etc.).

-Contes que parlin de les emocions per poder identificar-les i parlar-ne obertament, un cop hagueu mirat el conte tranquil·lament: El monstre dels colors (Anna Llenas), De vegades (Emma Dodd), Emocionari (R. Valcárcel, Rafael/ Núñez Pereira, Cristina).

-Activitats de resolució de conflictes: cadascú escriu una història d’una situació que li ha passat. En triem dues i, les escenifiquem i entre tots analitzem com s’han resolt. Una vegada ha acabat el joc es fa una posa en comú: Què ha passat durant l’activitat? Com us heu sentit? Què heu après de la vostra manera d’actuar? Quina hauria estat la via més ràpida? Importància de la comunicació per evitar mals entesos. Amb qui ens comuniquem a diari i hi sol haver mals entesos? Com els podem evitar?, etc.

 

Esperem que hagi sigut de gran ajudes les pautes o orientacions que us hem exposat, però, sobretot, tot el que feu amb els vostres fills de ben segur que és el millor que els hi podeu oferir en aquests moments tan complexos per tots nosaltres.

Molts ànims a totes les famílies! Però hem de tenir clar que els infants estan fent una tasca impressionant i molt valuosa, ja que estan portant la situació esplèndidament i ens estan donant una lliçó de saber estar. És per aquest motiu, que s’han d’aprofitar tots els moments amb els vostres infants per fer totes aquelles activitats o moments que no podem atendre en la nostra vida diària tan frenètica!

Notícies