Salomó Marquès exposa “L’escolarització en temps de la República i els germans Artola”
El dijous 1 de juliol Salomó Marquès va dur a terme una xerrada, en una Sala Noble plena a vessar, que portava com a títol “L’escolarització en temps de la República i els germans Artola”.
Marquès, professor del departament de Pedagogia de la Universitat de Girona, va publicar un article on parlava de la saga de mestres dels Artola (tres germans, dos dels quals fills de Sant Hilari, el seu pare i una cunyada): “Els Artola: una nissaga de mestres depurats i exiliats”.
El conferenciant va utilitzar com a fil conductor la història dels germans Artola per explicar l’educació a l’època de la República, què va passar durant la guerra i l’exili que van patir molts dels mestres republicans.
Els Artola eren una nissaga de mestres, el pare i els tres germans: Joan Artola i Surio (pare), Manel Artola Casals (nascut a Sant Hilari el 1899), Àngel Artola Casals (Sant Hilari, 1903) i Ramon Artola Casals (Camps del Port, 1912). Els tres van exercir com a mestres durant la República i els dos més petits van morir a Mauthausen mentre que el gran va ser empresonat pels franquistes i mai més va exercir la professió.
A partir d’aquest exemple tan significatiu, Salomó Marquès va poder fer una exposició clara i concisa d’allò que significava l’educació en l’època de la República. L’educació, llavors, va esdevenir un pilar molt important en la política de l’època. Així, ens trobem amb un plantejament molt avançat, on el centre era l’infant i on es promovia un ensenyament vivencial que tenia com a objectiu ensenyar-lo a pensar.
En aquest sentit, també és destacable la importància que es donava a l’arquitectura dels edificis, posant èmfasi en la seva part funcional. L’educació era entesa com un tot integral. Per exemple se li donava molta importància al concepte de sanitat: moltes de les escoles de l’època tenien dutxes o bé calefacció.
Tal com va explicar Marquès, doncs, l’educació en temps de la República partia d’una concepció molt moderna, que se centrava en l’infant i en el desenvolupament de totes les facetes de la seva vida, tant intel·lectuals com físiques. Potser per això és tan exemplificant el cas dels germans Artola que, com molts altres mestres de l’època, van patir la repressió quan la dictadura va imposar una manera de fer més rígida i on pensar per un mateix va esdevenir una amenaça al règim.